AstroLINKS - Polska i zagraniczna astronomia w zasięgu ręki

Sprzęt obserwacyjny Tu

Porady dotyczące zakupu sprzętu bądź jego wykonania; porównanie najróżniejszych modeli teleskopów, aparatów fotograficznych itd.

Astrofotografia (47/4) Ogólniej
Obserwacje astronomiczne  Obserwacje optyczne  Zdjęcia i multimedia

Wszystko o fotografowaniu nieba, czyli uwiecznianiu swoich obserwacji na kliszy, lub... w pamięci komputera :-)

Obserwacje optyczne (47/6) Ogólniej
Obserwacje astronomiczne

Kategoria zawierająca witryny związane z obserwacją nieba w paśmie światła widzialnego, czyli dotycząca w znacznym stopniu amatorskich obserwacji nieba i hobbystycznej astrofotografii.

Strona główna (0/17) Ogólniej

Kategoria podstawowa AstroLINKS. Zawiera wszystkie najważniejsze podkategorie. Dobre miejsce do rozpoczęcia poszukiwań interesujących linków :-)

Firmy (34/0) Podkategoria

Linki do stron firm związanych z astronomią.

Konstrukcja własnego sprzętu (12/0) Podkategoria

Linki do stron mówiących o tym, jak własnoręcznie skonstruować teleskop, czy inne akcesoria przydatne obserwatorom nocnego nieba.

Użytkowanie sprzętu (26/0) Podkategoria

Linki do stron prezentujących testy i opisy sprzętu astronomicznego.

Zakup sprzętu (8/1) Podkategoria
Użytkowanie sprzętu

Linki do stron starających się doradzić jaki rodzaj teleskopu wybrać.

Strona domowa Janusza Wilanda
http://astrojawil.pl/ (6223/1.01)

Na stronie znaleźć można informacje o zjawiskach dziejących się w tej chwili na niebie, galerie zdjęć autora (nie tylko astronomicznych), a także informacje o używanym sprzęcie astronomicznym.

2000-12-01 12:26:05+01 (Michał Matraszek)

Strona bogata w treść oraz informacje przydatne w szczególności początkującym miłośnikom astronomii (i nie tylko). To tutaj znajdziemy zawsze aktualne informacje na temat tego co się dzieje na niebie, zobaczymy kilkanaście wspaniałych zdjęć wykonanych przez Janusz Wilanda - prezesa PTMA w Warszawie. Polecam serdecznie ją każdemu, kto tylko ma choć chwilkę czasu na spędzenie miłych chwil w towarzystwie Pana Janusza. W ostatnim czasie Pan Janusz wzbogacił swoją stronę o arcyciekawy materiał na temat budowy własnego teleskopu. Znajdziemy tam bardzo szczegółowe informacje o sposobie wykonania zwierciadła, tubusa ! Są to rewelacyjne i rzadko spotykane materiały !

2001-04-01 08:13:48+02 (Marek Substyk)

Na stronie można odnaleźć naprawdę dużo informacji o tym, co się aktualnie dzieje na niebie. Pan Janusz Wiland niemalże na bieżąco opisuje wszystkie swoje obseracje i spotkania, w których bierze udział. A jest tego całkiem sporo :-) Opisy oczywiście gęsto uzupełniane są zdjęciami, "Aktualności" nie można ominąć! Polecam też dział o sprzęcie astronomicznym, gdzie między innymi opisano urządzenia służące do dokładnych pomiarów czasu. Na stronie nie brakuje tabel z efemerydami oraz efektownych i profesjonalnych fotografii.

2001-04-06 13:30:30+02 (Marcin Marszałek)

Najlepszą rekomendacją dla tej strony jest moim zdaniem opinia jednego z czytelników AstroNETu:

"Jest ona dla mnie ideałem strony miłośnika astronomii i aktywnego obserwatora, który stara się na co dzień pokazać swoją pasję od podszewki i tym sposobem pobudzać innych do tego interesującego hobby. Strona ta jest rodzajem dziennika (...)przebogatej działalności warszawskiego oddziału PTMA, który tak prężnie działa pod kierownictwem jego prezesa."

2002-06-08 12:30:54+02 (Łukasz Wiśniewski)

teleskopy.pl
http://www.teleskopy.pl/ (9373/1.58)

Centrum wymiany informacji o sprzęcie niezbędnym każdemu miłośnikowi obserwacji nocnego nieba. Na witrynę składa się uczęszczane forum do wymiany doświadczeń, giełda na której bezpłatnie można zamieścić ogłoszenie lub znaleźć używany sprzęt dla siebie, oraz godne polecenia FAQ. W FAQ można się zapoznać z podstawami jak i bardziej zaawansowanymi tematami dotyczącymi konstrukcji teleskopów. Jest tu wszystko o typach, montażach i okularach, można się nawet dowiedzieć jak badać naprężenia w szkle. Wiele osób zainteresują także opinie dotyczące popularnego w Polsce sprzętu, warto też przeczytać dział o obserwacjach przy pomocy lornetki. Nie zabrakło też małego zbioru programów.

2001-07-26 21:01:19+02 (Marcin Marszałek)

Oprócz tego na stronach serwisu znajduje się witryna Klubu ATM (Amator Teleskopowego Majsterkowania) im. Jana Heweliusza. Ten rozwijający się serwis zainteresuje wszystkie osoby, które chcą się dowiedzieć, w jaki sposób z materiałów podstawowych wykonać własnoręcznie teleskop. W serwisie znaleźć także można ofertę firmy Jerzego Poruczki - wykonuje on własnoręcznie teleskopy na zamówienie. Ceny poszczególnych elementów składowych oraz kilku gotowych teleskopów zostały wzbogacone rzetelną opinią i opisem nt. jednego z instrumentów wystawioną przez autorów serwisu Teleskopy.pl. Witrynę z pewnością można polecić wszystkim osobom, które maja zamiar kupić, użytkować lub usprawniać swe narzędzia do obserwacji nieba.

2001-12-04 21:05:29+01 (Andrzej Nowojewski)

Astronomia z CCD - Piotr Zdanowicz
http://www.piotrkow.net.pl/~astroccd/ (2172/0.38)

Strona poświęcona jest w dużej mierze kamerze CCD Starlight Xpress MX516 z możliwością wykonywania długich ekspozycji. Ale to nie wszystko - poza dokładnym opisem samego sprzętu są również opisy używanych przez Piotra Zdanowicza filtrów wraz z kilkoma wykonanymi przez niego zdjęciami oraz niewielki poradnik obserwatora nieba. Można tu także znaleźć dział Koniunkcje poświęcony właśnie temu zjawisku. Jest też odrobina oprogramowania.

2002-03-22 21:45:23+01 (Łukasz Wiśniewski)

"Autorem strony jest Piotr Zdanowicz, zamieszkały w Piotrkowie Tryb., urodzony w 1977 r., miłośnik astronomii od 1990 r. Strona poświęcona prywatnej astronomicznej kamerze CCD z możliwością wykonywania długich ekspozycji "Starlight Xpress MX516" i aparatowi cyfrowemu "Nikon Coolpix 995" oraz problematyce związanej z astrofotografią z użyciem CCD, znajdują się tu programy komputerowe zapełniające w pewnym stopniu lukę w oprogramowaniu astronomicznym dla CCD. Strona wymaga grafiki 24-bitowej i rozdzielczości przynajmniej 800 * 600, a najlepiej 1024 * 768 z monitorem 17 cali", prezentuje stronę autor. Strona specjalistyczna, skierowana głównie do osób poważniej zajmujących się astrofotografią.

2004-09-16 12:58:03+02 (Marcin Nowakowski)

Zegary słoneczne i stare przyrządy astronomiczne
http://www.zegarysloneczne.pl/ (1159/0.24)

Serwis prowadzony przez czwórkę pasjonatów wyznaczania godziny za pomocą patyka wbitego w ziemię ;-) Można też dowiedzieć się czegoś na temat wyznaczania położenia na morzu inaczej niż za pomocą GPS.

2004-07-22 18:34:10+02 (Michał Matraszek)

Strona o Słońcu
http://strony.wp.pl/wp/jjeziorowski/ (1537/0.28)

Strona Jakuba Jeziorowskiego poświęcona przede wszystkim obserwacjami Słońca, sprzętowi oraz Towarzystwu Obserwatorów Słońca. Większość tekstów pochodzi z serwisu TOS. W dziale "Zdjęcia" znajdują się świetne fotografie naszej gwiazdy dziennej oraz zjawisk występujących na jej powierzchni.

2002-12-12 13:22:21+01 (Wojtek Rutkowski)

Teleskopy i Astronomia
http://www.teleskopy.prv.pl/ (2633/0.44)

Nowy, rozwijany serwis dotyczący obserwacji domowym sprzętem optycznym, takim jak teleskopy czy lornetki. Przyrządy te zostały szczegółowo opisane wraz z zasadą ich działania i dostępnymi typami. Ponadto jest tu trochę wskazówek m.in. jaki sprzęt wybrać, opisy różnych obiektów, jakie można zaobserwować na niebie a także tabele rojów meteorów i średnic gwiazd.

2001-05-12 13:42:45+02 (Wojtek Rutkowski)

Serwis zawiera opisy kilkunastu różnych sprzętów obserwacyjnych. Jest tu też kilka tabel z wykazami różnych typów mgławic oraz ogólne informacje o obiektach Ukladu Słonecznego.

2002-04-29 15:51:37+02 (Łukasz Wiśniewski)

Astromania
http://www.jarbol.prv.pl/ (1179/0.19)

Strona poświęcona nowinkom technicznym z dziedziny astronomii oraz kilka ciekawych artykułów dotyczących jakości teleskopu, jego powiększenia, wykonania oraz zastosowania różnych modeli.

2000-11-11 14:17:39+01 (Marta Górnicka)

Astronomia - Stanisław Kozłowski
http://www.stan.bnet.one.pl/ (2088/0.37)
Przeciętna witryna częsciowo angielski

Strona zawiera kilka ciekawych informacji dotyczących sprzętu obserwacyjnego. Można tu znaleźć dane na temat takich urządzeń, jak teleskopy Meade ETX-125 EC i UNIWERSAŁ nr.5, 90mm na montażu azymutalnym czy kamery Philips ToUcam Pro PCVC 740K. Polecam również zdjęcia obiektów Układu Słonecznego i "głębokiego nieba" wykonane przez autora strony.

2002-11-07 09:15:05+01 (Łukasz Wiśniewski)

Detektory Astronomii Optycznej
http://astro.ia.uz.zgora.pl/dao/ (1186/0.21)

Strona zawiera informacje na temat detektorów używanych w astronomii optycznej. Można tu znaleźć także informacje na temat fotometrii, teleskopów, i rożnych innych rzeczy, które przyczyniają się do tego aby nasze obserwacje były wartościowe naukowo.

2002-03-10 12:10:21+01 (Szymon Kozłowski)

Dane znjadujące się na tej witrynie mogłyby pomóc amatorowi obserwacji i rejestrowania nocnego nieba zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy. Niestety, wiekszość podstron jest po prostu "under construction".

2002-10-21 14:27:54+02 (Łukasz Wiśniewski)

Teleskopy
http://www.teleskopy.z.pl/ (1384/0.23)

Strona poświęcona teleskopom. Można tu uzyskać bardzo dużo informacji na temat rodzajów teleskopów, ich parametrów, zasad działania oraz wskazówki dotyczące wyboru odpowiedniego sprzętu.

2001-05-24 12:37:36+02 (Wojtek Rutkowski)