Kalendarze Tu

Kategoria obejmująca witryny, które powiedzą Ci co i kiedy obserwować.

Aktualności i kalendarze (10/2) Ogólniej
Serwisy i katalogi

Kategoria obejmująca strony informujące o aktualnych wydarzeniach astronomicznych, lub/i wyliczające czasy przyszłych zjawisk.

Obserwacje astronomiczne (9/11) Ogólniej

Kategoria dotycząca obserwacji (nie tylko w paśmie światła widzialnego) naszego kosmicznego otoczenia, zarówno tego najbliższego, jak i najbardziej odległego.

Obserwacje optyczne (47/6) Ogólniej
Obserwacje astronomiczne

Kategoria zawierająca witryny związane z obserwacją nieba w paśmie światła widzialnego, czyli dotycząca w znacznym stopniu amatorskich obserwacji nieba i hobbystycznej astrofotografii.

Astro-Zone
http://www.astro-zone.pl (8169/1.97)

Serwis astronomiczny poświęcony obserwacjom nieba. Informacje o zjawiskach astronomicznych w na najbliższe dni i lata, mapki nieba, rozbudowany poradnik obserwatora z obszernymi opisami ciekawych obiektów, galeria zdjęć i inn.

2006-02-19 13:20:33+01 (Anna Marszałek)

Strona domowa Grzegorza Czechowskiego. Znajdziecie tu rozbudowany poradnik obserwatora, kalendarze zjawisk, opisy i wiele zdjęć aktualnych zjawisk na niebie oraz bogatą galerię zdjęć autora. Na stornie umieszczono również kalendarz zjawisk astronomicznych (między innymi położenia planet, roje meteorów itp.) i informację o pogodzie. Pozycja obowiązkowa przy planowaniu obserwacji.

2007-01-22 18:18:29+01 (Agata Makieła)

Astrofotografia
http://student.uci.agh.edu.pl/~binkiew/ (8690/1.43)

Niesamowita strona Andrzeja Binkiewicza mówiąca o wszystkim co dotyczy obserwacji i fotografowania nieba. Początkujący mogą zapoznać się tutaj z podstawami mechaniki nieba, praktycznymi informacjami na temat różnych obiektów nadających się do obserwacji, oraz z zasadami i metodami astrofotografii. Bez wątpienia zaś każdemu polecam informacje o najciekawszych wydarzeniach na niebie w danym miesiącu, oraz imponujący zarówno pod względem tematyki, rozmiarów jak i wykonania zbiór zdjęć bogato uzupełniający tekst, oraz zebrany w galerii. Warto zwrócić szczególną uwagę na szeroko potraktowane tematy zaćmień, oraz komet. Muszę przyznać, że strona mnie urzekła i jestem przekonany, że spodoba się każdemu :-)

2000-11-03 18:02:46+01 (Marcin Marszałek)

CalSKY - #1 Astronomical and Space Calendar
http://www.calsky.com/ (1438/0.24)
Pozycja obowiązkowa angielski

CalSKY - interaktywny kalendarz wydarzeń na niebie. Stanowi połączenie świetnego narzędzia z kompendium wiedzy. Podajemy zakres dat i zaznaczamy o jakich obiektach chcemy uzyskać informacje i po chwili na ekranie ukazuje się masa szczegółowych danych o położeniu, jasności itp., także aktualną mapę nieba. Poszczególne obiekty są również szczegółowo opisane i opatrzone ładnymi zdjęciami i ilustracjami.

2001-01-05 17:28:49+01 (Wojtek Rutkowski)

Espenak's Eclipse Home Page
http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/eclipse.html (1254/0.20)
Pozycja obowiązkowa angielski

Na stronie znaleźć można informacje dotyczące zbliżających się zaćmień Słońca i Księżyca. Umieszczono na niej mapy widoczności zaćmień, efemerydy i linki do innych "zaćmieniowych miejsc".

2000-09-22 14:05:14+02 (Michał Matraszek)

Welcome to Heavens-Above
http://www.heavens-above.com/ (3706/0.60)
Pozycja obowiązkowa angielski

Chcesz zobaczyć Stację Kosmiczną albo Mir'a ? A może chcesz dowiedzieć się jak wyglądało niebo 13 grudnia 1981 roku o północy ? To jest strona dla Ciebie ! Nie musisz martwić się o swoje położenie, w bazie danych są nawet wsie (jak Kałuże i Kluski). Oprócz tego strona pomaga znaleźć na niebie planetoidy, oblicza momenty wschodów i zachodów planet, Słońca i Księżyca.

2000-09-22 13:55:17+02 (Michał Matraszek)

Astronomy in Cyberspace - astro!nfo
http://www.astroinfo.org/english.html (2265/0.38)
Doskonały serwis angielski i niemiecki

Świetna strona Szwajcarskiego Towarzystwa Astronomicznego. Warto tu zajrzeć - jest tu mnóstwo ciekawych informacji. Spróbuję wyliczyć: interaktywny kalendarz obserwatora nieba, galeria amatorskich zdjęć, katalog obiektów niebieskich wraz z opisem (więcej po niemiecku), biuletyn, sekcja poświęcona zaćmieniom, encyklopedia wiedzy astronomicznej, literatura. Na tej stronie znajduje się także kalendarz wydarzeń, lista obserwatoriów i planetariów w Szwajcarii. Wreszcie strona z linkami, księga gości i tablica ogłoszeń.

2001-01-05 17:07:41+01 (Wojtek Rutkowski)

2004-09-16 13:00:36+02 (Marcin Nowakowski)

Astronomia Amatorska
http://www.astroamator.pl/ (4376/0.72)

Bardzo profesjonalnie przygotowana prywatna strona zawierająca zdjęcia mgławic, galaktyk; aktualne fazy Księżyca; porady dotyczące obeserwacji oraz informacje o najróżniejszych teleskopach.

2000-10-08 12:25:52+02 (Marta Górnicka)

Ciekawa strona zawierająca wiele zdjęć, krótkie artykuły o teorii względności, wielkim wybuchu i szeroko pojętej kosmologii. Jest też wiele porad związanych z astrofotografią.

2001-08-27 21:32:49+02 (Gabriel Pietrzkowski)

Na tej stronie autorstwa Krzysztofa Gaudy odnajdziesz porady dotyczące obserwacji nieba, astrofotografii i kupna teleskopu (naprawdę dużo!). Jest to doskonały serwis dla miłośników amatorskich nocnych obserwacji. Nie zabrakło też małej galerii, forum, recenzji różnych modeli teleskopów i działu "ABC optyki". Znajduje się też tutaj dział zawierający podstawowe informacje z zakesu kosmologii i opisy planet Układu Słonecznego. Na stronie głównej ulokowany jest regularnie prowadzony serwis auktualności obserwacyjnych. Polecam.

2002-02-27 10:42:01+01 (Marcin Marszałek)

Bureau des Longitudes
http://www.bdl.fr (1176/0.20)

Strona na której znajdziesz, najdokładniejsze efemerydy. Instytucja "Bureau des Longitudes" zajmuje się ich dostarczaniem, oraz tworzeniem teorii ruchu ciał niebieskich. Na stronie dostępne do pobrania teorie ruchu planet "VSOP" oraz księżyca "ELP 2000-82b".

2001-05-19 07:43:39+02 (Marek Substyk)

USNO Astronomical Applications Department
http://aa.usno.navy.mil/ (1602/0.27)

Wydział Zastosowań Astronomicznych Obserwatorium Amerykańskiej Marynarki Wojennej (USNO). Zajmuje się publikacją szczegółowych danych potrzebnych w astronomii - przy obserwacjach - oraz wykorzystywanych w wojsku czy nawigacji morskiej. Wśród danych publikowanych na płytach CD-ROM, almanachach oraz na tej stronie, można znaleźć dokładne czasy wschodu i zachodu Słońca, Księżyca, szczegółowe informacje o jego fazach oraz położenie tych i innych ciał Układu Słonecznego na niebie.

2001-05-06 12:59:05+02 (Wojtek Rutkowski)

Astronomicon
http://www.astronomicon.prv.pl/ (1501/0.27)

Pierwszą i chyba największą zaletą tej strony jest bardzo duża ilość danych na temat prowadzenia obserwacji rozmaitych obiektów nocnego i dziennego nieba. Autor informuje nie tylko kiedy (jakkolwiek kalendarz astronomiczny jest tu bardzo rozbudowany), ale i jak obserwować. Poza tym znajduje się tu trochę zdjęć różnych obiektów. Twórca serwisu zatroszczył się również o mapy nieba, które można sobie ściągnąć z jego strony.

2002-06-08 13:53:14+02 (Łukasz Wiśniewski)

Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach
http://moa.home.pl/ (1811/0.30)

Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach pod Krakowem jest unikatową placówką tego rodzaju w Polsce. Głównym jego celem jest szeroko pojmowana popularyzacja i dydaktyka astronomii. Na stronie można się przede wszystkim dowiedzieć jakie zajęcia są tu prowadzone, ale poszukujący informacji o tym, co można w najbliższym czasie obserwować, też znajdą tu coś dla siebie.

2000-10-09 10:36:15+02 (Marcin Marszałek)

Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach zostało założone przez PTMA już w 1964 roku. Z powodzeniem działa do dziś i prowadzi różnorodne obserwacje, których wyniki są prezentowane na tej stronie.

2002-04-19 13:53:18+02 (Łukasz Wiśniewski)

Izzy's Skylog
http://darkstar.swsc.k12.ar.us/~izzy/index.html (1522/0.25)

Izzy's Skylog Software to jeden z lepszych progamików jakie znam, pokazujących aktualny wygląd niebia w danym miejscu. Z tej strony możesz ściągnąć właśnie taki programik.

2000-10-15 10:37:19+02 (Marta Górnicka)

Ciekawy serwis obfitujący w opisy obserwacji z załączonymi do nich zdjęciami. Można tez wysłać pytanie do Izzy'iego. Ponadto znajduje się tu jeszcze kilka innych ciekawych artykułów na różne tematy. W chwili obecnej witryna zawiesiła działalność, ale ma powrócić.

2002-04-08 17:33:52+02 (Łukasz Wiśniewski)

Astronomy News and Monthly Observing Notes
http://www.r-clarke.org.uk/astro.htm (1075/0.18)

Strona podaje warunki widzialności planet oraz wydarzenia astronomiczne w bieżącym miesiącu. Poza tym opisy poszczególnych gwiazdozbiorów, mały słownik pojęć astronomicznych, spis najjaśniejszych i najbliższych gwiazd oraz trochę linków do stron z programami astronomicznymi.

2000-10-09 04:12:33+02 (Kacper Kornet)

Znajdują się tutaj rówiez mapki nieba (map Słońca niestety nie mają ;) ).

2002-04-06 13:44:09+02 (Łukasz Wiśniewski)

Data Services
http://aa.usno.navy.mil/AA/data/ (1201/0.20)

Obliczanie faz Księżyca, wschodów i zachodów Słońca i Księżyca, momentów zaćmień dla różnych miejsc na świecie.

2000-09-12 15:15:18+02 (Michał Matraszek)

Dane na tej stronie są obliczane i publikowane przez Wydział Zastosowań Astronomicznych Obserwatorium Amerykańskiej Marynarki Wojennej (USNO).

2001-05-06 13:09:48+02 (Wojtek Rutkowski)

Dates of Ash Wednesday and Easter Sunday
http://aa.usno.navy.mil/AA/data/docs/easter.html (1043/0.17)

Wielkanoc przypada zawsze w pierwsza niedziele po pierwszej wiosennej pełni Księżyca, a Środa Popielcowa 46 dni wcześniej. Na tej stronie podane są daty tych świąt dla najbliższych lat.

2000-10-26 17:42:32+02 (Michał Matraszek)

2001-05-06 13:09:39+02 (Wojtek Rutkowski)

Lunar Outreach Services
http://www.lunaroutreach.org/ (1267/0.21)

Serwis umożliwiający obejrzenie obecnej fazy Księżyca, fazy w dowolnym innym dniu oraz wydrukowanie efemerydy zaćmień na dowolny rok.

2001-01-20 13:42:08+01 (Michał Matraszek)

Astronomia - Strona Piotra Kędzierskiego
http://republika.pl/pkedzierski/ (1788/0.29)

Rewelacyjna strona zawierająca wiele cennych porad dla astronoma amatora, zwłaszcza astrofotograficznych oraz kalendarz i kilka ciekawych aplikacji interaktywnych.

2000-11-17 09:29:30+01 (Łukasz Wiśniewski)

Witryna składa się przede wszystkim z trzech artykułów autora, kilku appletów w javie i rozbudowanego kalendarza wydarzeń astronomicznych. Szkoda tylko, że kalendarz jest nieco nieaktualny miejmy nadzieję, że to się zmieni. Prace autora dotyczą astrofotografii, podstaw astronomii obserwacyjnej, oraz zagrożenia Ziemi przez komety, steroidy i inne obiekty mogące zderzyć się z naszą planetą. Ostatnia praca jest bardziej rozbudowana.

2001-01-07 22:37:48+01 (Marcin Marszałek)

Uniwersał - Lunety i Teleskopy
http://www.universe.com.pl/ (1586/0.26)

Uniwersał to znany producent astronomicznych teleskopów zwierciadlanych i lunet w Polsce. Na stronie można się dokładnie zapoznać z ofertą firmy, obejrzeć zdjęcia wykonane przy pomocy jej teleskopów, oraz dowiedzieć się co ciekawego gdzie i kiedy obserwować.

2000-09-30 01:29:47+02 (Marcin Marszałek)

Astro Arts
http://www.astroarts.com/ (1300/0.21)

Serwis przeznaczony głównie dla astronomów-amatorów. Szczególnie polecam osobom zajmującym się astronomią obserwacyjną. Znajduje się tu kalendarz najciekawszych zjawisk obserwacyjnych, oraz programy astronomiczne.

2000-09-10 23:42:52+02 (Tomasz Sowiński)

Strona zawiera między innymi relację z całkowitego zaćmienia Księżyca 16 lipca 2000 roku.

2002-05-06 19:11:14+02 (Łukasz Wiśniewski)

Jodrell Bank Observatory - The Night Sky
http://www.jb.man.ac.uk/public/nightsky.html (1614/0.26)

Witryna podlinkowana do strony głównej JBO. Zawiera ciekawe informacje dotyczące obserwacji nieba w bieżącym miesiącu (trzeba jednak nadmienić, że są to dane dla okolic Cheshire w Angli), a także nieco ładnych zdjęć naszego układu planetarnego. Obecnie znajdują się tam też dane komety Ikeya-Zhanga.

2002-04-06 12:40:20+02 (Łukasz Wiśniewski)

Almanacco annuale - Annual almanac 2001
http://w3c.ct.astro.it/calendario/almanacco/2001almaeng.html (938/0.15)
Przeciętna witryna częsciowo angielski

Kalendarz astronomiczny na rok 2001 z możliwością obejrzenia kalndarza również dla wcześniejszych i późniejszych dat.

2000-11-15 18:22:02+01 (Michał Matraszek)

IMO Meteor Shower Calendar
http://www.imo.net/calendar/cal01.html (1223/0.20)

Kaledarz deszczy meteorów na rok 2001. Oprócz dat występowania poszczególnych rojów znajdziesz tu wyczerpujące informacje o każdym z nich.

2000-11-12 11:37:50+01 (Marta Górnicka)

Comets & Meteor Showers
http://comets.amsmeteors.org/ (1301/0.21)

Rewelacyjna strona z danymi o meteorach i kometach. Poza opatrzeniem każdego niemal obiektu zdjęciem uwagę zwraca kalendarz zjawisk.

2000-11-01 04:06:14+01 (Łukasz Wiśniewski)