Konstrukcja własnego sprzętu Tu

Linki do stron mówiących o tym, jak własnoręcznie skonstruować teleskop, czy inne akcesoria przydatne obserwatorom nocnego nieba.

Sprzęt obserwacyjny (11/4) Ogólniej
Astrofotografia  Obserwacje optyczne  Strona główna

Porady dotyczące zakupu sprzętu bądź jego wykonania; porównanie najróżniejszych modeli teleskopów, aparatów fotograficznych itd.

Strona domowa Janusza Wilanda
http://astrojawil.pl/ (6223/1.01)

Na stronie znaleźć można informacje o zjawiskach dziejących się w tej chwili na niebie, galerie zdjęć autora (nie tylko astronomicznych), a także informacje o używanym sprzęcie astronomicznym.

2000-12-01 12:26:05+01 (Michał Matraszek)

Strona bogata w treść oraz informacje przydatne w szczególności początkującym miłośnikom astronomii (i nie tylko). To tutaj znajdziemy zawsze aktualne informacje na temat tego co się dzieje na niebie, zobaczymy kilkanaście wspaniałych zdjęć wykonanych przez Janusz Wilanda - prezesa PTMA w Warszawie. Polecam serdecznie ją każdemu, kto tylko ma choć chwilkę czasu na spędzenie miłych chwil w towarzystwie Pana Janusza. W ostatnim czasie Pan Janusz wzbogacił swoją stronę o arcyciekawy materiał na temat budowy własnego teleskopu. Znajdziemy tam bardzo szczegółowe informacje o sposobie wykonania zwierciadła, tubusa ! Są to rewelacyjne i rzadko spotykane materiały !

2001-04-01 08:13:48+02 (Marek Substyk)

Na stronie można odnaleźć naprawdę dużo informacji o tym, co się aktualnie dzieje na niebie. Pan Janusz Wiland niemalże na bieżąco opisuje wszystkie swoje obseracje i spotkania, w których bierze udział. A jest tego całkiem sporo :-) Opisy oczywiście gęsto uzupełniane są zdjęciami, "Aktualności" nie można ominąć! Polecam też dział o sprzęcie astronomicznym, gdzie między innymi opisano urządzenia służące do dokładnych pomiarów czasu. Na stronie nie brakuje tabel z efemerydami oraz efektownych i profesjonalnych fotografii.

2001-04-06 13:30:30+02 (Marcin Marszałek)

Najlepszą rekomendacją dla tej strony jest moim zdaniem opinia jednego z czytelników AstroNETu:

"Jest ona dla mnie ideałem strony miłośnika astronomii i aktywnego obserwatora, który stara się na co dzień pokazać swoją pasję od podszewki i tym sposobem pobudzać innych do tego interesującego hobby. Strona ta jest rodzajem dziennika (...)przebogatej działalności warszawskiego oddziału PTMA, który tak prężnie działa pod kierownictwem jego prezesa."

2002-06-08 12:30:54+02 (Łukasz Wiśniewski)

Sky & Telescope - How To
http://skyandtelescope.com/howto/ (2299/0.37)

Sky and Telescope radzi jaki teleskop kupić, z jakim powiększeniem, a jeżeli sam konstruujesz swój sprzęt obserwacyjny to jakie zwierciadła i soczewki będą się do tego nadawały.

2000-11-11 16:37:59+01 (Marta Górnicka)

Coś na kształt gigantycznego poradnika dla miłośników astronomii.

2002-04-19 16:54:31+02 (Łukasz Wiśniewski)

teleskopy.pl
http://www.teleskopy.pl/ (9373/1.58)

Centrum wymiany informacji o sprzęcie niezbędnym każdemu miłośnikowi obserwacji nocnego nieba. Na witrynę składa się uczęszczane forum do wymiany doświadczeń, giełda na której bezpłatnie można zamieścić ogłoszenie lub znaleźć używany sprzęt dla siebie, oraz godne polecenia FAQ. W FAQ można się zapoznać z podstawami jak i bardziej zaawansowanymi tematami dotyczącymi konstrukcji teleskopów. Jest tu wszystko o typach, montażach i okularach, można się nawet dowiedzieć jak badać naprężenia w szkle. Wiele osób zainteresują także opinie dotyczące popularnego w Polsce sprzętu, warto też przeczytać dział o obserwacjach przy pomocy lornetki. Nie zabrakło też małego zbioru programów.

2001-07-26 21:01:19+02 (Marcin Marszałek)

Oprócz tego na stronach serwisu znajduje się witryna Klubu ATM (Amator Teleskopowego Majsterkowania) im. Jana Heweliusza. Ten rozwijający się serwis zainteresuje wszystkie osoby, które chcą się dowiedzieć, w jaki sposób z materiałów podstawowych wykonać własnoręcznie teleskop. W serwisie znaleźć także można ofertę firmy Jerzego Poruczki - wykonuje on własnoręcznie teleskopy na zamówienie. Ceny poszczególnych elementów składowych oraz kilku gotowych teleskopów zostały wzbogacone rzetelną opinią i opisem nt. jednego z instrumentów wystawioną przez autorów serwisu Teleskopy.pl. Witrynę z pewnością można polecić wszystkim osobom, które maja zamiar kupić, użytkować lub usprawniać swe narzędzia do obserwacji nieba.

2001-12-04 21:05:29+01 (Andrzej Nowojewski)

Astrofotografia
http://republika.pl/kawalec/ (2197/0.35)

Prywatna strona poświęcona astrofotografii. Znajdziesz tu zdjęcia zaćmienia Słońca, galaktyk, mgławic, Księżyca, a przy każdym z nich opis dotyczący samego obiektu oraz wykonania fotografii.

2000-09-28 10:31:29+02 (Marta Górnicka)

Oprócz zbioru zdjęć znajdują się tu porady dla miłośników astronomicznej fotografii i dokładna instrukcja jak wykonać "koziołka", czyli amatorskie urządzenie do fotografowania nocnego nieba na bardzo długich czasach naświetlania. Autorem strony jest Zbigniew Kawalec.

2000-10-20 08:45:38+02 (Marcin Marszałek)

Strona zawiera jedne z lepszych amatorskich zdjęć astronomicznych w Polskim Internecie oraz bardzo cenne porady dla początkujących astrofotografów

2001-01-14 19:32:36+01 (Krzysztof Gaudy)

Amatorska Radioastronomia - Leox Page
http://www.leox.prv.pl/ (2319/0.38)

Jak zbudować własny radioteleskop? Autorem strony jest Radosław Leskiewicz.

2000-11-20 18:25:22+01 (Łukasz Wiśniewski)

Strona o astronomii (Jarosław Pakieła)
http://republika.pl/jarbol/ (1670/0.27)

Całkiem ciekawa pozycja dla amatorów, którzy pasjonują się budową teleskopów. Artykuły poparte są obrazkami, co ułatwia zrozumienie tekstu.

2000-11-13 15:49:51+01 (Gabriel Pietrzkowski)

Strona Roberta Mamysa
http://republika.pl/r_mamys/ (1434/0.25)

Strona miłośnika astronomii z Ostrowa Wielkopolskiego. Można na niej znaleźć opis samodzielnie wykonanego przez niego teleskopu systemu Newtona. Jest tu także nieco porad dotyczących wyboru i ogólnej teorii działania sprzętu

2002-10-21 11:18:30+02 (Łukasz Wiśniewski)

Strona astrovega - Marek Wojtacha - wszystko o radioastronomii i nie tylko
http://www.astrovega.prv.pl/ (1345/0.23)

Strona ma być estetyczną pozycją poświęconą radioastronomii. Na razie można tu znaleźć między innymi nieco oprogramowania astronomicznego oraz coś na kształt newsów. Jedną z ciekawszych propozycji autora serwisu jest niemal gotowy schemat budowy radioteleskopu. Ponadto witryna zawiera kilka pozycji opracowanych w oparciu o dane autorstwa twórców programu Gwiazdy świecą nocą.

2002-01-03 12:55:08+01 (Łukasz Wiśniewski)

Astronomia w Żaganiu - Jacek Patka
http://jpatka.w.interia.pl/ (2070/0.36)

Witryna zawiera trochę informacji o tym, jak zabrać się do konstrukcji własnego teleskopu. Jest też kilka słów o Keplerze.

2001-11-06 14:14:02+01 (Łukasz Wiśniewski)

Dale Keller's Amateur Telescope Making
http://home.att.net/~dale.keller/index.htm (1431/0.24)

Strona dla każdego, kto chciałby spróbować swoich sił w samodzielnym konstruowaniu teleskopów oraz akcesoriów obserwacyjnych. Nie znajdziemy tu co prawda dokładnego przepisu na żaden teleskop, ale wiele cennych wskazówek i przykładów ilustrowanych fotografiami amatorskich kontrukcji - wśród nich są również takie niecodzienne wynalazki jak np. lornetka o średnicy obiektywu 13 cali, czy równoległoboczny montaż do lornetki (przydatny np. przy śledzeniu samolotów czy satelitów).

2001-06-30 14:14:24+02 (Tomasz Lemiech)

Amateur Astronomers Anonymous
http://www.stargazing.net/aaa/ (1222/0.20)

Witryna poświęcona astronomii amatorskiej i budowaniu teleskopów. W budowie.
Strona serwisu stron amatorskich www.stargazing.net.

2001-05-11 23:48:19+02 (Wojtek Rutkowski)