AstroLINKS - Polska i zagraniczna astronomia w zasięgu ręki

Kosmologia i kosmogonia Tu

Strony tematycznie poświęcone szeroko pojętej kosmologii, ewolucji Wszechświata i kosmogonii, czyli teoriom opisującym jego powstanie.

Wszechświat, kosmologia (15/6) Ogólniej

Tu znajdziesz strony prezentujące naszą aktualną wiedzę o początkach i dzisiejszej strukturze Wszechświata.

Ewolucja gwiazd (23/1) Podkategoria
Gwiazdy supernowe

Jak wygląda życie gwiazdy, czyli wszystko o olbrzymach, karłach, nowych, supernowych, gwiazdach neutronowych, pulsarach i czarnych dziurach.

Historia Wszechświata (2/2) Podkategoria
Ewolucja gwiazd  Teoria Wielkiego Wybuchu

Dzieje Wszechświata od jego powstania, przez powstawanie pierwiastków, gwiazd, galaktyk i planet, aż po dzisiejsze czasy.

Modele kosmologiczne (2/0) Podkategoria

Na skutek małej dokładności obserwacji nie umiemy stworzyć opisu Wszechświata, który dokładnie przewidywałby jego historię i prawa nim rządzące. Dlatego jest wiele modeli kosmologicznych, z których każdy może okazać się prawdziwy.

Promieniowanie kosmiczne (12/0) Podkategoria

Wszystko co tyczy się badania docierających z Wszechświata cząstek o najwyższych energiach.
(Michał Matraszek)

Szczególna i ogólna teoria względności (3/0) Podkategoria

Katalog zawierający strony, które dotyczą dwóch najsłynniejszych teorii Einsteina stworzonych na początku XX wieku, a także wszelkim efektom jakie udało się dzięki nim przewidzieć, czyli między innymi soczewkowaniu grawitacyjnemu i tunelom czasoprzestrzennym.
(Halszka Brzóska)

Teoria Wielkiego Wybuchu (7/0) Podkategoria

Obecnie najpopularniejszą i mającą największą liczbę zwolenników teorią powstania Wszechświata jest Big Bang, czyli teoria Wielkiego Wybuchu. Do kategorii tej zaliczamy także uzupełnione wersje tej teorii, takie jak teoria inflacji.

Kosmologia - Nauka o Wszechświecie
http://web.archive.org/web/20011007173130/http://www.zaibatsu.jp/kosmologia/ (2545/0.41)

Bardzo ciekawa i obszerna strona o kosmologii w języku polskim. Chyba najobszerniejsza i najlepiej zrobiona polska witryna tego typu.

2000-10-12 12:19:48+02 (Halszka Brzóska)

Autorami tej ciekawej witryny są Jerzy Sikorski i Mariusz Słowiński. Można tu znaleźć między innymi ciekawie opracowaną Teorię Względności Alberta Einsteina. Internauta spotka tu również obrazowy opis ewolucji gwiazdy. Jest też dużo informacji o Wszechświecie - wiele z nich od strony fizycznego opracowania (pojawiają się liczne wzory). Poza tym autorzy zamieścili kilka biografii wybitnych fizyków i astronomów.

Obecnie niestety tylko archiwalna wersja.

2002-10-29 14:44:06+01 (Łukasz Wiśniewski)

"Kwarki" i "Kosmologia"
http://iftia9.univ.gda.pl/~fizjks/index.html (1549/0.25)

Prosta stronka z obszerną ilością danych na temat budowy atomu, jest też trochę wiadomości na temat kosmologii (wszystko posegregowane i zzipowane).

2000-10-12 12:19:18+02 (Halszka Brzóska)

Ciekawie napisany (na podstawie studenckich notatek) artykuł o Modelu Standardowym i o najważniejszych zagadnieniach kosmologii (takich jak Teoria Wiekiego Wybuchu czy inflacja).

2000-11-07 18:51:13+01 (Marta Górnicka)

Dość obszerne artykuły na tematy takie jak: podstawy OTW, interwał czasoprzestrzenny, prawo Hubble'a, kosmologiczne rozwinięcie Friedmanna, era dominacji promieniowania, inflacja i pole Higgsa, a także wiele innych związanych z kosmologią.

2001-08-27 21:38:49+02 (Gabriel Pietrzkowski)

Strona zasługuje na uwagę ze względu na dobór treści i ich niezwykle ciekawe i rzetelne przygotowanie.

2002-11-05 14:41:50+01 (Łukasz Wiśniewski)

Astronomia Amatorska
http://www.astroamator.pl/ (4376/0.70)

Bardzo profesjonalnie przygotowana prywatna strona zawierająca zdjęcia mgławic, galaktyk; aktualne fazy Księżyca; porady dotyczące obeserwacji oraz informacje o najróżniejszych teleskopach.

2000-10-08 12:25:52+02 (Marta Górnicka)

Ciekawa strona zawierająca wiele zdjęć, krótkie artykuły o teorii względności, wielkim wybuchu i szeroko pojętej kosmologii. Jest też wiele porad związanych z astrofotografią.

2001-08-27 21:32:49+02 (Gabriel Pietrzkowski)

Na tej stronie autorstwa Krzysztofa Gaudy odnajdziesz porady dotyczące obserwacji nieba, astrofotografii i kupna teleskopu (naprawdę dużo!). Jest to doskonały serwis dla miłośników amatorskich nocnych obserwacji. Nie zabrakło też małej galerii, forum, recenzji różnych modeli teleskopów i działu "ABC optyki". Znajduje się też tutaj dział zawierający podstawowe informacje z zakesu kosmologii i opisy planet Układu Słonecznego. Na stronie głównej ulokowany jest regularnie prowadzony serwis auktualności obserwacyjnych. Polecam.

2002-02-27 10:42:01+01 (Marcin Marszałek)

Astrohobby - Serwis Astronomiczny
http://www.astrohobby.net/ (2922/0.47)

Strona przenaczona dla osób, które interesują się astronomią, ale nie znalazły jeszcze swojego obszaru badań. Znajdują się tu ogólne informacje o kosmologii, Wszechświecie, Układzie Słonecznym, kometach, planetoidach, gwiazdozbiorach, życiu słynncyh astronomów takich jak Tycho Brahe, Artur Eddington i wielu innych.

2000-10-22 14:19:33+02 (Marta Górnicka)

Ta witryna to prawdziwa skarbnica informacji o Układzie Słonecznym. Każda z planet została dokładnie opisana, a dane liczbowe na jej temat znalazły się w tabelce. Nasza planeta, Ziemia, doczekała się całego działu poruszającego w szczegółach wszystkie aspekty jej ruchu, oraz budowy. Równie bogato prezentuje się cały dział o kometach. To jednak nie wszystko! Nie można nie wspomnieć o dziale dotyczącym meteorytów, czy dziale o ruchu i budowie galaktyk. W drugim przypadku miejsce w którym żyjemy zostało ponownie wyróżnione - witryna szczegółowo zajmuje się Drogą Mleczną. Jeszcze za mało? Jeśli szukasz informacji o budowie gwiazd, ich klasyfikacji, czy gromadach, to także nie wolno Ci ominąć tego miejsca. Całość uzupełniona historią astronomii i biografiami słynnych ludzi, podstawowymi informacjami z zakresu obserwacji nieba, quizem, a nawet galerią, to miejsce które każdy musi odwiedzić.

2001-02-05 11:26:41+01 (Marcin Marszałek)

Geometria kwantowania przestrzeni
http://www.warchol.com.pl/gkp/gkp.htm (1039/0.18)

Autorem strony je Krzysztof Warchoł. Jej tytuł właściwie w całości oddaje jej zawartość. Jest to długi artykuł, z wieloma wzorami i matematycznym opisem wszechświata. Jednym słowem nie dla amatorów.

2001-08-28 12:33:22+02 (Gabriel Pietrzkowski)

Znajdziesz tu między innymi: analizę kinematczną ekspansji przestrzeni, wyprowadzenie stałych fizycznych i kosmologicznych, między innymi Plancka oraz Boltzmanna, informacje o strukturze wewnętrznej elektronu oraz nieco danych nawiązujących bezpośrednio do prawa Hubble'a. Całość zaopatrzona jest w liczne wzory. Reasumując - dosyć ciekawie i przystępnie napisane a także niewątpliwie przyjemne dla oka.

2002-06-27 09:27:36+02 (Łukasz Wiśniewski)

Astronomia i wszechświat
http://www.ad-astra.prv.pl/ (1986/0.35)

Strona Joanny Darwińskiej. Zawiera mnóstwo informacji na takie tematy jak Wielki Wybuch, gwiazdy, obiekty planetarne, czarne dziury czy paradoksy kosmologiczne. Atrakcyjnym działem są biografie wielkich astronomów a także odnośniki do interesujących artykułów z polskiej prasy.

2002-04-12 13:18:10+02 (Wojtek Rutkowski)

Structure and Evolution of the Universe
http://universe.gsfc.nasa.gov/ (867/0.14)

Rewelacyjna witryna obejmująca swym zakresem zarówno ewolucję jak i obecną strukturę wszechświata. Uwagę zwraca świetnie przygotowana linkownia do różnych programów badawczych zajmujących się poznaniem tego, co nas otacza.

2000-11-07 10:14:01+01 (Łukasz Wiśniewski)

Frequently Asked Questions for sci.astro [Astronomy]
http://sciastro.astronomy.net/ (1265/0.20)

Ciekawe artykuły o różnych aspektach astronomii, napisane pod wpływem rozmów w grupach dyskusyjnych na sci.astro.

2000-10-28 13:37:23+02 (Gabriel Pietrzkowski)

Astronomy and Cosmology
http://www.netlabs.net/hp/tremor/ (859/0.14)

Ciekawie napisana i zrobiona strona. Można na niej znaleźć znaczne ilości informacji dotyczących Kosmologii i Astronomii. Pochwalić można graficzne jej wykonanie oraz wyjątkowo dobrze posegregowane wiadomości.

2000-10-17 16:03:02+02 (Halszka Brzóska)

Astronomia i kosmologia - Wirtualny Wszechświat
http://www.wiw.pl/astronomia/ (4991/0.80)

Dział serwisu Wirtualny Wszechświat dotyczący astronomii i kosmologii. Znajdziesz tu bardzo dużo informacji dotyczących historii astronomii i metod jakimi się posługuje. Jest tu dużo tekstów zarówno o teorii obserwacji jak i informacji o tym, co w danym miesiącu obsewować. Zwracają też uwagę rozbudowane działy o Układzie Słonecznym, galaktykach i badaniu Kosmosu. Serwis uzupełniony o eseje i dział dotyczący kosmologii jest według mnie jednym z ciekawszych miejsc astronomicznego Internetu, polecam go zarówno początkującym jak i zaawansowanym miłośnikom astronomii.

2000-09-30 12:27:03+02 (Marcin Marszałek)

COBE Home Page
http://space.gsfc.nasa.gov/astro/cobe/ (1025/0.16)

Strona dotycząca nasowskiego COBE - statelity, który jako pierwszy dostarczył nam informacji o promieniowaniu tła, potwierdzając wcześniejsze przypuszczenia naukowców. Na stronie oprócz generalnych danych o projekcie znajduje się również szerg odnośników do stron dotyczących samego promieniowania kosmicznego.

2000-10-09 19:18:40+02 (Marta Górnicka)

Warto zajrzec do archiwum projektu - autorzy strony umieścili w nim między innymi ciekawe artykuły z zakresu kosmologii.

2002-04-06 15:56:29+02 (Łukasz Wiśniewski)

Astronomia
http://www.republika.pl/aidzior/ (1971/0.32)

Strona zawiera informacje dla początkujących miłośników astronomi - porady, zdjęcia oraz różne artykuły o teleskopach (m.in. recenzja teleskopu Pluto/S) i artykuły z astrofizyki - np. o czarnych dziurach.

2001-01-14 19:16:55+01 (Krzysztof Gaudy)

Na stronę Andrzeja Idziora składają się przede wszystkim porady dotyczące kupna teleskopu i obserwacji nieba, oraz kilka artykułów dotyczących kosmologii. Dział z własnymi zdjęciami autora jest w przygotowaniu.

2001-05-04 19:35:55+02 (Marcin Marszałek)

Pustynie Kosmosu
http://awed1.republika.pl/ (843/0.14)
Przeciętna witryna częsciowo angielski

Witryna zajmująca się problemem rozkładu materii w Kosmosie. Autor nie zgadza się z popularną teorią strun i prezentuje tu założenia swojej własnej teorii "Pustyń Kosmosu".

2001-01-04 17:45:46+01 (Marcin Marszałek)

Ciekawa strona Andrzeja Wojciecha Dworaczka dotycząca rozmieszczenia materii we wszechświecie. Fakty, mapy a nawet film i - uwaga! - definicja własnej teorii!

2001-01-04 20:19:16+01 (Wojtek Rutkowski)

Kosmologia
http://www.angelfire.com/stars2/ (1076/0.17)

Strona zawiera dwa artykuły o kwantowym wszechświecie i wielowymiarowym kosmosie opracowane przez Jarosława Marca.

2000-11-28 12:34:33+01 (Gabriel Pietrzkowski)

Kosmos
http://www.zamosc.ids.edu.pl/~slo/mk/Index.html (1732/0.28)

Strona o astronomii - tak można powiedzieć najogólniej i chyba najtrafniej. Znajdziesz tu informacje na temat Układu Słonecznego, ewolucji gwiazd, zakrzywienia czasoprzestrzeni, Wielkim Wybuchu itp. Również całkiem spora galeria zdjęć. Nie zgadzam się tylko ze słowami autora, zamieszczonymi na samym wstępie(cyt.): "Wszechświat wbrew pozorom nie jest bardzo skomplikowany, rządzi nim zaledwie kilka praw i reguł."

2000-11-19 12:02:28+01 (Marta Górnicka)

Cosmology and What Happened Before the Big Bang!
http://itss.raytheon.com/cafe/cosm/cosmol.html (959/0.16)

Zbiór esejów dotyczących kosmologii i Teorii Wielkiego Wybuchu, pochodzących z Sky and Telescope i z Astronomy.

2000-11-14 09:31:00+01 (Łukasz Wiśniewski)

The Big Bang
http://www.umich.edu/~gs265/bigbang.htm (1119/0.18)

Kilka słów o Teorii Wielkiego Wybuchu pióra (klawiatury :) Chris LaRocco i Blair Rothstein.

2000-11-14 09:18:13+01 (Łukasz Wiśniewski)

Short History of Cosmology
http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Cosmology.html (1210/0.20)

Krótka historia kosmologii - od Babilończyków po czasy współczesne.

2000-11-14 09:14:20+01 (Łukasz Wiśniewski)

Kosmologia - Marek Biliński
http://qbapage.w.interia.pl/kosmologia/index.html (2259/0.37)

Strona zawiera wykaz misji załogowych i bezzałogowych, kilka filmów dotyczących kosmologii, różne ciekawe zdjęcia i parę biografii ludzi, którzy zasłużyli się dla astronomii.

2000-11-13 19:25:45+01 (Łukasz Wiśniewski)

Cambridge Cosmology
http://www.damtp.cam.ac.uk/user/gr/public/cos_home.html (1156/0.19)

Wszystko o początkach Wszechświata od Wielkiego Wybuchu, poprzez powstanie i ewolucję galaktyk, aż po promieniowanie reliktowe... Polecam także ciekawe filmy poglądowe.

2000-11-01 03:52:44+01 (Łukasz Wiśniewski)

Kosmologia i filozofia (Jacek Bogela)
http://www.bogelos.prv.pl/ (1077/0.18)
Słaba strona polski

Kilka zdań na temat teorii względności Einsteina i Wielkiego Wybuchu.

2001-05-12 11:32:56+02 (Gabriel Pietrzkowski)

Niestety, moje przeczucie po zapoznaniu się z tytułem strony sprawdziło się po obejrzeniu zawartości. Strona zawiera oburzająco wręcz ogólnikowo potraktowane trzy kwestie: teorię względności, big bang i życiorys Stephena Hawkinga. Jak na mój gust, to dosyć, by sobie odpuścić tę stronę.

2002-05-21 13:00:08+02 (Łukasz Wiśniewski)

Poszukiwacze Nie Odkrytej Wiedzy
http://poszukiwacze-wiedzy.w.interia.pl/ (1132/0.19)
Słaba strona polski

Na stronie znajduje się jedynie kilka pobierznych informacji z zakresu astronomii obserwacyjnej i teorii względności. Można się również zapisać do klubu o niezbyt sprecyzowanym statucie.

2001-02-08 13:15:33+01 (Gabriel Pietrzkowski)

Astronomia - Strona Andrzeja Wąsowicza
http://flamme.republika.pl/ (1159/0.19)
Słaba strona polski

Strona zawiera opis Układu Słonecznego oraz porusza ogólnikowo kilka tematów, jak gwiazdy i galaktyki czy Wielki Wybuch.

2000-11-16 17:39:10+01 (Łukasz Wiśniewski)

Inflation
http://www.amtp.cam.ac.uk/user/gr/public/inf_home.html (895/0.14)
Słaba strona angielski

Kolejny wykład przygotowany przez lektorów Unwiersytetu Cambrige, tym razem na temat inflacji Wszechświata oraz problemów standardowej kosmologii.

2000-10-26 09:33:22+02 (Marta Górnicka)